Handhavingsrapportage Maastricht Aachen Airport 2024

Voor alle regionale luchthavens in Nederland gelden geluidsnormen en regels voor het gebruik van de luchthaven. Zo ook voor Maastricht Aachen Airport (MAA). Na afloop van ieder gebruiksjaar stelt de ILT-Luchtvaartautoriteit een handhavingsrapportage op waarin de resultaten van het toezicht staan. Dit rapport beslaat de periode 1 november 2023 tot en met 31 oktober 2024.

Daarnaast zijn er regels voor het gebruik van de vertrekroutes. Dit om te bereiken dat vliegtuigen zo min mogelijk over bewoond gebied vliegen. De Luchtvaartautoriteit van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT-Luchtvaartautoriteit) controleert of MAA en de partijen die daar vluchten uitvoeren zich aan de geluidsnormen en regels houden. Gebeurt dat niet, dan kan de ILT-Luchtvaartautoriteit maatregelen nemen en dwangsommen of boetes opleggen.

Na afloop van ieder gebruiksjaar stelt de ILT-Luchtvaartautoriteit een handhavingsrapportage op waarin de resultaten van het toezicht staan. Dit rapport beslaat de periode 1 november 2023 tot en met 31 oktober 2024. In het rapport wordt enkel ingegaan op de milieu-onderwerpen. De infrastructuur- en veiligheidsonderwerpen van MAA vallen buiten de reikwijdte.

Samenvatting

  • De grenswaarden voor de geluidbelasting in de handhavingspunten zijn niet overschreden.
  • Ten opzichte van gebruiksjaar 2023 is het aantal passagiersvluchten nagenoeg gelijk gebleven. Het aantal vrachtvluchten is gedaald met 7,8%.
  • Op de luchthaven waren in totaal 7 vliegtuigbewegingen na 23:00 uur. Onderzoek hiervan heeft uitgewezen dat bij 2 vluchten van Corendon de oorzaak niet legitiem is. Dit was voor de ILT-Luchtvaartautoriteit aanleiding om Corendon een schriftelijke waarschuwing te sturen.
  • De ILT-Luchtvaartautoriteit onderzocht 14 vluchten die van de vertrekroutes afweken. Daarvan weken 9 vluchten slechts marginaal af van de vertrekroute. De 5 vluchten die significant afweken hebben van de ILT-LVA een schriftelijke waarschuwing gekregen.