Nieuwsbrief voor examinatoren luchtvarenden

Nieuwsbrief voor examinatoren luchtvarenden (oktober 2023).

Wijzing content certificaat

Voor examinator certificaten die afgegeven worden vanaf medio oktober aanstaande wordt de tekst onder ‘IX Remarks:’ als volgt aangepast:

  • Except for SFE, the privileges of this authorisation shall be exercised only if the holder holds a valid medical certificate, an equivalent licence, rating or certificate to the ones for which the holder is authorized to conduct skill tests, proficiency checks or assessments of competence and also the privilege to instruct for these.
  • A legal identification document has to be carried for the purpose of identification of the certificate holder.
  • The privileges as IRE can only be exercised on those aircraft types or classes mentioned under XII of the flight crew licence.

Rectificatie nieuwsbrief

Let op: onderstaande tekst stond eerder in de nieuwsbrief, maar dit wordt niet toegepast.

Daarnaast zal de notering onder ‘XII Privileges’ (de tabel) alleen het volgende kunnen bevatten:

  • SFE(A), TRE(A en/of H), FIE(A en/of H), CRE (A) MEP(land en/of sea) of CRE(A) SEP(land en/of sea), CRE(A) SET, IRE(A en/of H) en FE(A en/of H)

Verdere details staan in het brevetdocument. 

Certificaten die al zijn afgegeven, worden pas bij een verlenging of vernieuwing vervangen.

RFE/RFIE-examinatoren

Wil iemand een RFI en/of RFE document hebben, dan zal deze persoon moeten voldoen aan:

  • De Regeling bewijzen van bevoegdheid en bevoegdverklaringen voor luchtvarenden 2001 (artikel 20 lid 2, waarbij de aanvrager zal moeten aantonen ook aan de eisen in artikel 20 lid 1 a en d te voldoen).
  • De Regeling examinatoren voor luchtvarenden 2004 (artikel 2 lid 3).

Men kan een aanvraag doen bij KIWA respectievelijk ILT. Er gelden vrijstellingen voor FI(A) en FE(A).

Voor examinator certificaten die vanaf medio oktober aanstaande worden afgegeven wordt de tekst onder ‘IX Remarks:’ als volgt aangepast:

  • The privileges of this authorisation shall be exercised only if the holder holds a valid medical certificate, an equivalent licence, rating or certificate to the ones for which the holder is authorized to conduct skill tests, proficiency checks or assessments of competence and also the privilege to instruct for these.
  • A legal identification document has to be carried for the purpose of identification of the certificate holder.

Certificaten die al zijn afgegeven, worden pas bij een verlenging of vernieuwing vervangen. 

Verlenging MLA ratings

Verlenging van een MLA rating door (MLA rated) FI’s op basis van een instructievlucht en een FCL.945 aantekening in hun brevet, is niet toegestaan. MLA’s vallen onder nationale regelgeving. De FCL.945 valt onder Europese regelgeving. 

Uren gemaakt op een MLA klasse Single Engine Piston (SEP) met vaste vleugel en een driepuntlandingsgestel, kunnen meetellen voor recentheid en verlenging van een klassebevoegdverklaring SEP in een EU brevet in de categorie 'Aeroplane'. Uren gemaakt op een MLA trike kunnen hiervoor echter niet meetellen. 

De instructie- en of examenvlucht die nodig is voor recentheid, verlenging of hernieuwde afgifte van een EU brevet, kan niet op een MLA (Annex I) toestel worden gemaakt. Een uitzondering hiervoor geldt voor historische luchtvaartuigen, experimentele luchtvaartuigen en voormalige militaire luchtvaartuigen. 

Uren gevlogen op Annex I luchtvaartuigen (zoals weergegeven onder 'onderscheid Annex I luchtvaartuigen') mogen in beperkte mate meetellen voor vrijstelling van de opleiding voor het behalen van een Light Aircraft Pilot Licence (LAPL). Dit ter beoordeling aan de ATO of DTO op grond van de voorwaarden in FCL.110.A (c)8 en FCL.110.H (b)9. 

Randvoorwaarde is dat de uren zijn gemaakt op een Annex I luchtvaartuig van dezelfde categorie, dezelfde klasse en met dezelfde vliegeigenschappen/karakteristieken als de EU bevoegdverklaring waarvoor de vrijstelling wordt ingezet. Ter illustratie: uren gemaakt op een MLA klasse SEP met vaste vleugel en een driepuntlandingsgestel kunnen meetellen bij deze vrijstelling voor een LAPL(A). Uren gemaakt op een MLA trike kunnen hiervoor niet meetellen.

Afbreken skill test, proficiency check of AoC en doorgaan als trainingsvlucht

Het komt voor dat een skilltest, proficiency check of AoC voortijdig wordt afgebroken vanwege onvoldoende prestaties, en verder wordt ingevuld als trainingsvlucht.

Belangrijk is om in een dergelijk geval wel de benodigde formulieren in te vullen en op te sturen en de kandidaat erop te wijzen dat hij géén gebruik mag maken van de privileges van zijn brevet of rating totdat de test met positief resultaat is afgerond.

Veelgestelde vragen

Zie ook de FAQ's Examiners certified by CAA-NL.