Met een periodieke omgevingsanalyse brengt de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) ontwikkelingen in de maatschappij in kaart en beoordeelt deze op hun relevantie voor het werk van de ILT. Dit moet zicht bieden op de (toekomstige) ontwikkelingen die op de ILT afkomen, maar nog niet (volledig) bekend zijn in de vorm van risico’s, wettelijke bepalingen of beleidswensen. Zo wordt de ILT alert op mogelijke nieuwe risico’s en kansen.
Algemene conclusie
De belangrijkste conclusie op basis van de uitgevoerde omgevingsanalyse is dat de ontwikkelingen in de samenleving zich niet per definitie laten rangschikken langs de lijnen van de (wettelijk en historisch bepaalde) indeling in transport, infrastructuur, milieu en wonen. Een goed voorbeeld is de sterke samenhang tussen de zorg voor goede en betaalbare woningen (wonen) en de bescherming tegen hoogwaterveiligheid. De Nederlandse burger is niet alleen gebaat bij een dak boven zijn hoofd, maar ook bij droge voeten.
De clusters in de omgevingsanalyse illustreren de complexe en dynamische omgeving waarin de ILT opereert. De organisatie staat voor de uitdaging om te anticiperen op de ontwikkelingen en haar strategie hierop af te stemmen om haar missie te kunnen blijven vervullen. De veelheid (ruim 160) aan wettelijke taken van de ILT leidt enerzijds – zoals blijkt uit de in 2024 uitgevoerde stakeholderanalyse – tot een diffuus beeld van waar de ILT nu precies van is, anderzijds tot een enorme kans om juist vanuit die veelheid aan wettelijke taken tot keuzes te komen die primair vanuit de maatschappelijke opgave zijn gemaakt. En die aansluiten op de essentie van de ILT: wij beschermen mens en milieu.
Daarbij kan wel een aantal potentiële dilemma’s worden onderkend. Die bestaan onderling, tussen verschillende ontwikkelingen, maar ook binnen de ontwikkelingen, waar het gaat over de afweging tussen de risico’s enerzijds en de kansen die een ontwikkeling met zich brengt anderzijds.