Nederland bereidt zich voor op de NAVO-top van 24 en 25 juni 2025

Vanuit het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) is aanvullende informatie verstrekt op het eerdere bericht over de luchtruimbeperkingen tijdens de NAVO-top. Er worden er in aanloop naar deze top diverse beperkingen opgelegd, zoals vermeld in de AIP-SUP, in de wijde omgeving van Den Haag.

Een klein sportvliegtuigje hoog in de lucht

Ter waarborging van de veiligheid tijdens dit internationale evenement zijn er via een ministeriële regeling maatregelen getroffen voor het Nederlandse luchtruim. In algemene zin wordt geadviseerd om niet-noodzakelijke bewegingen in het luchtruim zoveel mogelijk te beperken of uit te stellen, zodat er een overzichtelijk luchtbeeld ontstaat voor de autoriteiten.

Beperkingen in het luchtruim van kracht van 18 juni 05:00 uur tot 27 juni 20:59 uur

In deze periode gelden er beperkingen voor onder meer het General Aviation (GA) en Business Aviation (BA) verkeer. Binnen een straal van 50 nautische mijl rond Den Haag mag er niet worden gevlogen door GA/BA van 23 juni 15:00 uur tot 25 juni 23:59 uur. Daarnaast mag er binnen dezelfde straal alleen worden gevlogen met vooraf verkregen Prior Permission Required (PPR) én moet er buiten de gebieden met aanvullende beperkingen worden gebleven. Deze PPR wordt uitsluitend verstrekt aan:

  • HEMS-vluchten.
  • Vluchten met luchtvaartuigen ingezet voor orgaanvervoer.
  • SAR-vluchten.
  • Handelsverkeer met vertrek- of bestemmingsluchthaven Schiphol, Eindhoven of Rotterdam.
  • Regeringsvluchten.
  • Helikoptervluchten van en naar mijnbouwinstallaties op de Noordzee, uitsluitend via de in de luchtvaartgids opgenomen Helicopter Main Routes, binnen Helicopter Traffic Zones (HTZ) en Helicopter Protection Zones (HPZ), en tussen aaneengesloten HTZ’s en HPZ’s.
  • Loodsvluchten van en naar: IJmuiden Heliport (EHYM/YPAD), Maasvlakte Heliport Pistoolhaven (EHTP), Maas Center Boei (MCB), Rotterdam Rendez-Vous (RRV), IJmuiden Rendez-Vous (YRV), Europlatform (ELP) en IJmuiden Uiterton (YUIT).

Vliegplanverplichting voor alle VFR-vluchten

Van 23 juni 15:00 uur tot 25 juni 23:59 uur geldt, buiten de 50 nautische mijl rond Den Haag, voor alle VFR-vluchten binnen de Amsterdam FIR dat per afzonderlijke vlucht een vliegplan moet worden ingediend waarin de geplande route is opgenomen (item 15). Deze vliegplannen moeten ten minste 24 uur vóór de verwachte vertrektijd (EOBT) worden ingediend bij het Flight Service Center van LVNL via www.homebriefing.nl.

Voor vluchten van A naar A (lokale vluchten binnen de CTR of het circuit), zoals parachutevluchten, local circuit training flights of sleep-zweefvluchten, mag per dag één enkel VFR-vliegplan worden ingediend voor meerdere soortgelijke vluchten. Voor vluchten van A naar B is voor iedere afzonderlijke vlucht een apart vliegplan verplicht.

Overige verplichtingen

In de periode van 23 juni 15:00 uur tot en met 25 juni 23:59 uur geldt een verplichte tweezijdige radiocommunicatie met de betreffende ATS-unit:

  • Met uitluisterverplichting boven land.
  • Met oproepverplichting boven open zee.

Daarnaast is het gebruik van een transponder verplicht in het gehele Nederlandse luchtruim, ook onder 1.200 ft.