Verduidelijking regels voor hecht samenstel na uitspraak rechtbank
In een recente uitspraak oordeelde de rechtbank Haarlem dat de Binnenvaartregeling onduidelijk is over de regels voor een combinatie van een sleepboot met een hecht samenstel. De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) wil dat de gestelde norm op dit punt wordt verduidelijkt. Wanneer 2 schepen gekoppeld zijn, moeten beide schepen conform de eigen toepasselijke bemanningstabel worden bemand.
Bij een combinatie van een sleepboot met een hecht samenstel, moet de sleepboot dan worden bemand conform de bemanningstabel die geldt voor sleepboten. Het hecht samenstel, waarbij een duwboot met een of meer duwbakken zich over het water voortbeweegt, moet worden bemand volgens de bemanningstabel die geldt voor een hecht samenstel.
Onderbemanning
Bij een controle in januari 2023 constateerde Rijkswaterstaat dat een sleepboot met een schipper aan boord was gekoppeld met een hecht samenstel met daarop een schipper en een stuurman. De vereiste 4 bemanningsleden voor het hecht samenstel waren niet aan boord. Daarmee was sprake van onderbemanning en werd door ILT een boete van € 5.000 opgelegd.
Na bezwaar van de beboete ondernemer werd dit bedrag verlaagd, maar de ondernemer verschilde wezenlijk van mening met de ILT over de interpretatie van de regels. Een schipper en een stuurman aan boord van het hecht samenstel is voldoende bemanning, zo vond de overtreder. Hij liet de zaak dan ook voorkomen.
Uitspraak
De rechtbank Haarlem deed op 11 november 2024 uitspraak en oordeelde dat de regels niet duidelijk zijn. Daarmee kan de eigenaar van de sleepboot geen onderbemanning verweten worden. De rechtbank vernietigde daarmee de opgelegde boete.
ILT-inspecteur Thom Bijkersma:
“De uitspraak van de rechtbank Haarlem geeft aan dat verduidelijking op dit punt gewenst is. We stellen daarom een verduidelijking van de gestelde norm voor. Het is heel belangrijk dat voldoende bemanning aan boord is van deze combinaties. We zien namelijk nog te vaak gevaarlijke situaties op het water ontstaan bij combinaties van vaartuigen. Voldoende bemanningsleden zorgen voor een borging van de veiligheid.”