Onderzoekresultaten Doorwerking dB(A) zones militaire luchtvaartterreinen in bestemmingsplannen

Op verzoek van Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) - Afval, Industrie en Bedrijven (AIB) vergunningverlening defensie heeft team ruimte binnen afdeling HIR in september 2016 onderzoek gedaan naar de doorwerking van de regels van het Besluit algemene regels ruimtelijke ordening (Barro) en de Regeling algemene regels ruimtelijke ordening (Rarro) met betrekking tot dB(A) zones (dit betreft het grondgebonden geluid) van 8 militaire luchtvaartterreinen in gemeentelijke bestemmingsplannen.

Achtergrond

De aanleiding is dat er bij vergunningverlening defensie signalen waren dat de opname van de dB(A) zones in bestemmingsplannen niet overal op orde is. In dat geval kan de Minister van Infrastructuur en Milieu (IenM) haar taak met betrekking tot de verlening van de omgevingsvergunning niet waarmaken. Afdeling vergunningverlening defensie van de ILT wil het zonebeheer dat nu nog door DGMI wordt gedaan alleen dan overnemen als de DB(A) zones ook ruimtelijk goed geregeld zijn.

Voor het team ruimte valt het onder haar reguliere taak om te monitoren in hoeverre rijksbelangen uit de Structuurvisie Infrastructuur en Ruimte (SVIR) en vastgelegd in het Barro op de juiste wijze doorvertaald en nageleefd worden door gemeenten in hun bestemmingsplannen. Een van de 13 rijksbelangen is Defensie. In de Rarro is de ligging vastgelegd van de geluids- en veiligheidszones (waaronder dB(A) zones) rond de militaire luchtvaartterreinen. Dit betreft: vliegbasis Woensdrecht, vliegbasis Deelen, vliegbasis Volkel, vliegbasis De Peel/ luitenant-generaal Bestkazerne, vliegbasis Eindhoven, vliegbasis Leeuwarden, vliegbasis Gilze-Rijen en vliegkamp De Kooy.

Onderzoek

Hiertoe heeft team ruimte de dB(A) zones uit het Rarro, zoals weergegeven op de website ruimtelijkeplannen.nl, in beeld gebracht en bekeken welke bestemmingsplannen binnen deze zone liggen. In totaal zijn 50 bestemmingsplannen in 19 gemeenten bekeken. Zowel is gekeken naar de verbeelding (de digitale kaart), de regels als de toelichting. Het betrof in totaal 3 voorontwerpplannen, 1 ontwerpplan en 46 vastgestelde plannen. Van deze plannen zijn er 42 van na 2012, het jaar dat het Barro van kracht werd. Voor een deel van het gebied gelegen binnen de zones waren de bestemmingsplannen op ruimtelijkeplannen.nl, noch op de gemeentelijke website te vinden. mede door gebrek aan tijd is nagelaten ontbrekende plannen bij gemeenten op te vragen.

Resultaten

Bestemmingsplannen

In 32 bestemmingsplannen is de dB(A) zone uit het Rarro goed verwerkt op de verbeelding en in de regels; bij 18 plannen is dit niet goed of twijfelachtig.

Militaire luchtvaartterreinen

Bij 6 van de 8 militaire luchtvaartterreinen is bij 1 of meerdere bestemmingsplannen de DB(A) zone uit het Rarro niet goed verwerkt; bij 2 van de 8 vliegvelden is niet geheel duidelijk of alle bestemmingsplannen voldoen, vanwege onbrekende gegevens.

Rol Defensie

Zowel bij bestemmingsplannen waar de dB(A) zone goed verwerkt is als waar dit niet het geval is ontbreken meestal vooroverlegreacties van Defensie of zijn ze niet te vinden.