1. Home
  2.   Onderwerpen
  3.   Transport
  4.   Vrachtauto
  5.   Chauffeurs
  6.   Wet- en regelgeving
  7. Rij- en rusttijden

VrachtautoRij- en rusttijden

Chauffeurs die vervoer over de weg verrichten zijn gebonden aan regels voor rij- en rusttijden. Deze zijn Europees vastgesteld in de verordening EG/561/2006.

In Nederland zijn de regels uit de verordening opgenomen in nationale wetgeving: het Arbeidstijdenbesluit vervoer.

De bepalingen voor rij- en rusttijden uit de verordening gelden voor ritten binnen de Europese Unie. Zodra de bestemming van een rit in Albanië, Andorra, Armenië, Azerbeidzjan, Bosnië/Herzegovina, Kazachstan, Macedonië, Moldavië, Montenegro, Oekraïne, Oezbekistan, Rusland, Servië, Turkije, Turkmenistan of Wit-Rusland ligt, zijn andere bepalingen van toepassing. Deze landen zijn namelijk partij in het AETR-verdrag.

Bijvoorbeeld een chauffeur krijgt vanuit Roermond opdracht een vracht of groep toeristen op te halen in Milaan. Tijdens een tussenstop in München hoort hij van het bedrijf dat hij ingezet wordt voor een andere rit: hij moet een vracht of een groep voetbalsupporters ophalen in Minsk (Wit-Rusland). Op dat moment worden op de gehele rit (van Roermond naar Minsk) de AETR-bepalingen van toepassing.

Wanneer gedurende een week één of meerdere ritten onder het AETR-verdrag worden uitgevoerd, zijn de bepalingen voor de wekelijkse en tweewekelijkse rij- en rusttijd uit het AETR-verdrag op die periode van toepassing.

Zo beoordeelt de inspectie de rij- en rusttijden 
Om te beoordelen of de rij- en rusttijden worden nageleefd, gebruikt de inspectie de zogenaamde rekenregels. Een overzicht van deze rekenregels treft u onder aan deze pagina.

Meer informatie