Een eigenaar van een zeeschip voor bedrijfsmatig gebruik moet in het bezit zijn van een zeebrief. Een zeebrief is een nationaliteitsbewijs (een soort paspoort) van een zeegaand schip. De zeebrief is een vereiste om de Nederlandse vlag te mogen voeren. De zeebrief is in principe onbeperkt geldig, tenzij één van de gegevens daarop verandert. Bijvoorbeeld naamswijziging, eigendomsoverdracht of de plaatsing van een nieuwe motor.
Registratieproces zeeschepenU wilt een schip op uw naam (of bedrijf) registreren en met dit schip onder Nederlandse vlag varen
(Spoed)aanvraag nationaliteitsverklaring of zeebrief, of beide
De ILT kan bij spoedeisend belang een nationaliteitsverklaring of (voorlopige) zeebrief, of beide, afgeven voor een zeeschip dat bedrijfsmatig wordt ingezet. Voor deze spoedprocedure moet u minimaal 72 uur (3 dagen) van tevoren de benodigde documenten compleet en correct aanleveren aan de ILT.
Gebruik voor een gangbare aanvraag (geen spoed) het formulier Aanvraag nationaliteitsverklaring en zeebrief koopvaardijschip.
Gebruik voor een spoedaanvraag het formulier Spoedaanvraag nationaliteitsverklaring en zeebrief koopvaardijschip. Let op: bij deze procedure kunt u na het indienen van uw aanvraag en onderliggende documenten géén wijzigingen meer aanbrengen.
De ILT toetst of het eigendom van het schip voldoet aan de vereisten van art 311 Wetboek van Koophandel. Zijn alle gegevens die nodig zijn ingevuld? En zijn alle benodigde bijlagen meegestuurd?
- Als de eigenaar een natuurlijk persoon is controleert de ILT of deze een nationaliteit binnen de EU, Liechtenstein, Noorwegen, IJsland of Zwitserland heeft.
- Bij een niet-natuurlijk persoon als eigenaar kijkt de ILT of het recht van de EU, Liechtenstein, Noorwegen, IJsland of Zwitserland geldt. Uit de aanvraag moet blijken dat bij een Nederlandse vestiging van eigenaar of scheepsmanager daadwerkelijk natuurlijke personen bereikbaar zijn.
Compleet en juist ingevuld: de ILT zorgt ervoor dat u de nationaliteitsverklaring of (voorlopige) zeebrief of beide ontvangt.
Niet compleet of onjuist ingevuld: De ILT informeert u hierover. U moet opnieuw een aanvraag indienen.
Dit resulteert in een nationaliteitsverklaring waarmee het schip binnen één maand bij het Kadaster teboekgesteld moet worden.
Bij een gangbare procedure (geen spoed) ontvangt u de documenten meestal binnen 2 weken.
Bij een spoedprocedure ontvangt u binnen 3 (werk)dagen een nationaliteitsverklaring of voorlopige zeebrief, of beide.
U moet de gegevens in het Scheepsregister bij het Kadaster laten wijzigen in de volgende gevallen:
- als uw adres of gekozen woonplaats is veranderd
- als de gegevens van het schip zijn veranderd (zoals een nieuwe naam van het schip, een andere inrichting, een nieuwe motor of een wijziging aan een motor).
- als u een schip in aanbouw bij het Kadaster heeft geregistreerd en dit schip wilt registreren als afgebouwd schip (verklaring van afbouw)
Meer informatie over wijziging teboekstelling schip vindt u op de website van het Kadaster.
Als u een voorlopige zeebrief heeft aangevraagd, moet alsnog een definitieve zeebrief worden aangevraagd. Een voorlopige zeebrief is 6 maanden geldig. In die periode moet u een definitieve zeebrief aanvragen. Hiervoor gebruikt u het formulier Aanvraag nationaliteitsverklaring en/of zeebrief.