Wet- en regelgeving

Zeeschepen onder buitenlandse vlag moeten voldoen aan internationale wet en regelgeving, zoals SOLAS, MARPOL, ILO, etc. Port State Control inspecties worden uitgevoerd op basis van de 'Wet havenstaatcontrole' die gebaseerd is op Europese Richtlijn 2009/16/EG. In Europa worden Port State Control inspecties geharmoniseerd uitgevoerd in het kader van het Paris Memorandum of Understanding (PMOU).

Richtlijn 2009/17/EG: verplichtingen Europese lidstaten

Richtlijn 2009/17/EG gaat over de manier waarop Europese lidstaten maritieme informatie aanleveren aan het Europese SafeSeaNet. In 2010 is Rijkswaterstaat aangewezen als National Competent Authority (NCA) voor het Nederlandse SafeSeaNet door het Directoraat-Generaal Luchtvaart en Maritieme zaken van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu. Dit houdt in dat Rijkswaterstaat de ontwikkeling en uitvoering van het Nederlandse SafeSeaNet faciliteert, verantwoordelijk is voor de uitwisseling van maritieme informatie en ook voor het beheer.

Richtlijn 2009/16/EG: Database THETIS

De gegevens van SafeSeaNet worden vanaf 1 januari 2011 ook gebruikt bij de inspectie van schepen. Dit staat in richtlijn 2009/16/EG. Hierin is uitwisseling van informatie vanuit SafeSeaNet (Europese landen) en Canadese en Russische systemen geregeld via de database THETIS. Dat is internationaal afgesproken in het Paris MoU verband. Verder is het New Inspection Regime bekrachtigd in richtlijn 2009/16/EG. Meer informatie hierover vindt u via onderstaande links. Vragen over de richtlijnen kunt u stellen via NCA-SSN-NL.admin@rws.nl.