Uitleg van de ES-TRIN-eisen aan historische zeilende passagiersschepen: Nieuw Kader 2025

Op 1 april 2025 start het vaarseizoen. Vanaf dat moment handhaaft de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) op historische zeilende passagiersschepen op basis van het Kader 2025. Dit kader is gebaseerd op het eerder gepubliceerde concept kader en de reacties van eigenaren en schippers  hierop. Op deze pagina vindt u de 1versie van het kader (eind maart 2025) en de 2e versie van begin mei 2025.

In de 2e versie van het Kader 2025 zijn onderzoeksresultaten naar de zogenoemde smalle schepen verwerkt. De onderzoeksresultaten naar splitsen en knopen in Dyneema zijn nu nog onbekend. Zijn deze bekend? Dan publiceert de ILT een nieuwe versie van het kader.

Een deel van de aangepaste eisen uit het Kader 2025 zijn op dit moment niet in de wet vastgelegd. Daarom geeft de ILT extra uitleg over wat het kader voor u betekent. Zodat u weet aan welke (certificerings)eisen u zich moet houden en hoe de ILT toezicht houdt op de bruine vloot. Deze uitleg leest u in de brief over hoe de ILT omgaat met het Kader 2025.

Voldoen eigenaren en/of schippers niet aan deze nieuwe eisen? Dan kunnen zij een waarschuwing of boete ontvangen. Ook kan de ILT het schip laten stilleggen.

Inhoud Kader 2025

In het nieuwe Kader 2025 staat hoe de ILT de eisen in het ES-TRIN hoofdstuk 20 uitlegt. De belangrijkste uitleg gaat over:

  • De sterkte van verstaging, staand want en/of rondhouten (artikel 20.05).
  • Masten en rondhouten algemeen (artikel 20.06).
  • Eisen aan massief houten masten: lengte, dekdiameter, diameter bij aangrijpingspunt, ezelshoofd en sterkte (artikel 20.07).
  • Bijzondere voorschriften voor stengen (artikel 20.08), boegsprieten (artikel 20.09), kluiverbomen (artikel 20.10), gieken (artikel 20.11), gaffels (artikel 20.12), ra’s en fokkebomen (artikel 20.12).
  • Eisen aan lengte, breeksterkten en het aantal kabels en draden voor staand want (artikel 20.14).
  • Eisen aan bakstagen.
  • Bijzondere voorschriften voor hoog modulus polyethyleen (HMPE).
  • De keuring (artikel 20.19).
  • Het tuigboek.

De internationale wetgeving voor binnenvaart kan hoogstwaarschijnlijk pas in 2027 of 2028 aangepast worden. Daarom realiseerde de ILT samen met de sector het Kader 2025. Vertegenwoordigers van de sector en de Rijksoverheid willen namelijk niet wachten. De veiligheid aan boord van historische zeilende passagiersschepen kan nu al beter.

Onderliggende kennis en rapporten

Het nieuwe kader en de uitleg zijn gebaseerd op:

Op dit moment voert onderzoeksbureau TNO nog een studie uit naar onder andere de effecten op de breeksterkte van splitsen in Dyneema. Verschijnt er een nieuwe versie van het kader? Dan komt deze op de website van de ILT. Eigenaren, schippers en andere betrokkenen uit de sector ontvangen een nieuwsbrief met de link naar de actuele versie.