Vergoeding bij vertraging op het spoor

Is uw treinreis vertraagd of geannuleerd? De spoorwegonderneming moet u informeren over uw rechten. U kunt bij de vervoerder geld terugvragen. U kunt klachten over het treinvervoer indienen bij de spoorwegonderneming zelf.

Geld terug bij vertraging

Treinreizigers hebben recht op een minimumvergoeding bij een vertraging van 60 minuten of meer. Bij een vertraging:

  • van 60 tot en met 119 minuten heeft u recht op minimaal 25% van wat het vervoerbewijs kost.
  • vanaf 2 uur geldt een minimum van 50% van de kosten van het vervoerbewijs.

Vergoeding extra kosten bij vertraging

Bij een vertraging van meer dan 60 minuten heeft u als treinreiziger recht op:

  • eten en drinken (dit moet wel in verhouding tot de vertraging zijn, én verkrijgbaar)
  • een overnachting, als dat noodzakelijk is, of
  • alternatief vervoer

Klacht indienen bij spoorwegonderneming

U kunt klachten over vervoer per trein indienen bij de spoorwegonderneming zelf, bijvoorbeeld de Nederlandse Spoorwegen (NS). Voor contactgegevens van andere vervoerders, zie contactgegevens vervoerders OV op de website Ov-chipkaart.nl.