ILT legt Vueling een dwangsom op

De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) heeft een last onder dwangsom opgelegd aan Vueling Airlines S.A. De luchtvaartmaatschappij overtreedt volgens de inspectie stelselmatig de compensatieplicht voor passagiers bij vertraging, instapweigering of annulering van een vlucht. Bij elke geconstateerde overtreding moet Vueling een dwangsom tussen de 60.000 en 96.000 euro betalen. Het totale bedrag kan oplopen tot maximaal een miljoen euro. Hiermee wil de ILT Vueling dwingen om aan de compensatieplicht te voldoen.

Passagiersrechten

Op basis van Europese regelgeving hebben passagiers recht op compensatie als hun vlucht is geannuleerd of meer dan drie uur is vertraagd. Recht op compensatie bij vertraging of annulering is de regel, alleen in uitzonderlijke gevallen kan de luchtvaartmaatschappij zich beroepen op buitengewone omstandigheden (bijvoorbeeld stakingen of extreme weersomstandigheden). Passagiers moeten voor compensatie een claim bij hun luchtvaartmaatschappij indienen. Indien de luchtvaartmaatschappij de claim afwijst, kunnen passagiers een klacht indienen bij de ILT.

Werkwijze Vueling

De ILT heeft vastgesteld dat Vueling passagiers een standaard afwijzing stuurt zonder aan te tonen dat er buitengewone omstandigheden waren. Pas als passagiers daarover een klacht indienen bij de ILT compenseert Vueling alsnog. Door de terechte verzoeken om compensatie eerst af te wijzen, overtreedt Vueling de wet. Passagiers die deze afwijzing accepteren, lopen compensatie mis. Daardoor hoeft Vueling minder compensatie te betalen. Dit leidt tot oneerlijke concurrentie met luchtvaartmaatschappijen die passagiers wel volgens de regels compenseren. 

De ILT heeft Vueling herhaaldelijk aangesproken en in 2015 onder verscherpt toezicht geplaatst. Nu blijkt dat Vueling haar werkwijze nog steeds niet heeft aangepast, heeft de inspectie een last onder dwangsom opgelegd.

Passagiers hebben de mogelijkheid een nieuwe of eerder afgewezen compensatieclaim over vluchten (opnieuw) in te dienen bij luchtvaartmaatschappijen, mits hun vlucht niet langer dan twee jaar geleden heeft plaatsgevonden.

Courtesy translation

The CAA NL/NEB imposed the company to:
•       Compensate passengers if they have a right to be compensated, or
•       Prove to the passenger that the flight disruption was caused by extraordinary circumstances which could not have been avoided even if all reasonable measures had been taken.
 
Every infringement of this will lead to a penalty payment between € 60.000 and € 96.000 per flight, with a total maximum of € 1.000.000,-
The height of the penalty payments are calculated on the possible improper economic profit for not compensating the passengers per flight.