Coronacrisis en handhaving luchtvaart

De coronacrisis zorgde ervoor dat veel vluchten niet doorgingen. De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) controleert of luchtvaartmaatschappijen zich, ook in coronatijd, houden aan de Europese regels op het gebied van passagiersrechten.

Coronacrisis en regels bij annulering

Door corona werden veel vluchten geannuleerd. Daarom verduidelijkte de Europese Commissie in mei 2020 de Europese regels. In de zomer van 2020 onderzocht de ILT de naleving van die regels. Van de 10 onderzochte maatschappijen bleken 5 zich niet aan de regels te houden. KLM, Corendon, Transavia, Vueling en TUI-Nederland boden geen geld terug in plaats van vouchers als de vlucht niet doorging door corona. Daarom eist de ILT sinds 1 oktober 2020 het volgende van luchtvaartmaatschappijen:

  • Alle luchtvaartmaatschappijen moeten bereikbaar zijn voor hun klanten, inclusief duidelijke communicatie.
  • Passagiers krijgen bij annulering van hun vlucht de keuze tussen geld terug of een andere vlucht.
  • Luchtvaartmaatschappijen mogen ook een voucher verstrekken als passagiers daar toestemming voor geven.
  • Vanaf 1 oktober 2020 leven luchtvaartmaatschappijen de EU-verordening weer volledig na en geldt de gebruikelijke terugbetalingstermijn van 7 dagen.

Naleving regels door luchtvaartmaatschappijen

Inmiddels voldoen de onderzochte luchtvaartmaatschappijen aan bovenstaande eisen. Transavia, TUI, Corendon en Vueling voldoen hier sinds 1 oktober 2020 aan. KLM voldeed op 1 oktober 2020 nog niet aan de wettelijke terugbetalingstermijn en had de achterstanden niet op tijd ingelopen. De ILT kreeg ook meldingen over beperkte bereikbaarheid van KLM, moeilijkheden met terugbetaling en niet volledig of tijdig terugbetalen van extra diensten, zoals extra beenruimte of bagagekosten. De ILT voerde daarom meerdere interventiegesprekken met KLM en heeft informatie gevorderd. De passagiers die het langste op hun terugbetaling moesten wachten kregen prioriteit. Sinds 2021 heeft KLM alle achterstanden weggewerkt. Er was daarom geen noodzaak meer om een herstelsanctie aan de KLM op te leggen.

Inspecties naar aanleiding van meldingen

Naar aanleiding van meldingen van reizigers, doet de ILT in 2021 3 nieuwe inspecties naar:

  • De informatievoorziening over passagiersrechten op de websites van de luchtvaartmaatschappijen.
  • Vliegtickets die via een (online) reisbemiddelaar worden geboekt.
  • De terugbetalingstermijn van maatschappijen.

De ILT publiceerde op 7 september 2021 een tussentijdse rapportage. De ILT gaat de tekortkoming(en) opvolgen met de individuele luchtvaartmaatschappijen. Afhankelijk van de tekortkoming, kan de ILT op verschillende manieren ingrijpen. Bijvoorbeeld met een bestuurlijk gesprek, een last onder dwangsom of een bestuurlijke boete.