Wet- en regelgeving opleidingsinstellingen voor luchtvarenden

Opleidingsinstellingen voor luchtvarenden hebben met zowel nationale als Europese wet- en regelgeving te maken.

Nationale regelgeving

  • Wet luchtvaart
    In artikel 2.9 staat de verankering van de eisen aan de opleidingsinstellingen en de verwijzingen naar de onderstaande regeling en besluiten.
  • Besluit bewijzen van bevoegdheid voor de luchtvaart
    In dit besluit staan in artikel 2, 3 en 13 de eisen waar de opleidingen aan moeten voldoen en welk soort opleidingsinstelling deze opleidingen (kunnen) geven.
  • Regeling opleidingsinstellingen voor luchtvarenden 2001
    Deze regeling is het toetsingskader waartegen opleidingsinstellingen voor luchtvarenden worden gekwalificeerd of geregistreerd. Aan registratie van een opleidingsinstelling worden minder hoge eisen gesteld dan aan kwalificatie van een opleidingsinstelling. Ook het verkrijgen en behouden van een erkenning voor taalbeoordelingsinstanties is geregeld in deze regeling. Onder de Regeling (artikel 10) vallen 4 bijlagen over specifieke onderwerpen die behandelen wat er nodig is voor:
    • Bijlage 1: registratie opleidingsinstelling (algemene voorwaarden).
    • Bijlage 2: registratie opleidingsinstelling Recreational Pilot License  (RPL).
    • Bijlage 3: registratie opleidingsinstelling Recreational Flight Instructor (RFI).
    • Bijlage 4: bevoegdheid radio telefonie (RT).

Europese regelgeving

  • Basis Verordening EU 2018/1139
    Overkoepelende algemene regelgeving voor de burgerluchtvaart in Europa.
  • Verordening EU 1178/2011
    Deze regelgeving valt onder de Basis Verordening en geeft verdere uitwerking van de eisen voor bemanning van burgerluchtvaartuigen. Hierin zijn eisen opgenomen waaraan een ATO (Approved Training Organisation), DTO (Declared Training Organisation) en LAB (Taalbeoordelingsinstantie)  moeten voldoen. Er is ook aangegeven welke (delen van) opleidingen bij een ATO of DTO moeten worden behaald om in aanmerking te komen voor een brevet: zie in het bijzonder Part ORA (of Part DTO) en Part FCL met het bijbehorende AMC materiaal.

Commerciële ATO en DTO

Een ATO of DTO die vliegopleidingen aanbiedt aan het publiek, is een commerciële instelling die het beheer van haar luchtvaartuigen moet uitbesteden aan een CAMO (Continuing Airworthiness Management Organisation). Het onderhoud zelf moet worden uitgevoerd door een erkende onderhoudsorganisatie. Lees voor meer informatie het Informatieblad 'Toelichting op Commerciële ATO en onderhoud aan de luchtvaartuigen'.