Informatieblad Personeel contracted vs Employed

Het doel van deze pagina is het eenduidig omgaan met de verschillende vormen van inhuur door de onderhoudsbedrijven in relatie tot de intentie van de Part-145, artikel 145.A.30(d) en het Acceptable means of Compliance (AMC) van 145.A.30(d). Denk daarbij aan inhuur door middel van een bureau, ZZP’ers of nul uren contracten. Deze pagina betreft uitleg over de interpretatie van de term organisational stability, AMC 145.A.30(d)1, en hoe om te gaan als er tijdelijk niet kan worden voldaan aan deze eis. In AMC 145.A.30(d)1 is aangegeven dat als er tijdelijk niet aan de voorwaarde wordt voldaan de autoriteiten toestemming kunnengeven om tijdelijk af te wijken van deze eis.

Informatieblad ILT-2020/3639

Deze pagina is onder andere gebaseerd op de interpretatie van de Civil Aviation Authority Information Notice Number: IN–2017/015 (CAA-UK), Issued 29 October 2018.

Deze pagina beperkt zich alleen tot het bovenstaande artikel en bepaalt niet of de betreffende persoon fiscaal wordt gezien als ‘employed’.

Uitgangspunt

De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) zal de onderstaande interpretatie niet hanteren in het geval dat er een onderhoudsbedrijf volledig afhankelijk is van nul-uren contracten en/of ZZP-ers. Het onderstaande kan in overweging worden genomen als er sprake is van een aanvulling op bestaande personeel met een tijdelijk karakter, zoals het toevoegen van personeel in ‘line maintenance’ in bijvoorbeeld het zomerseizoen.

De intentie van artikel 145.A.30(d) is om ervoor te zorgen dat er altijd sprake is van voldoende ‘organisation stability’, één van de vereiste voorwaarden om de kwaliteit van de uitgevoerde onderhoudswerkzaamheden te waarborgen. In het geval dat er een tijdelijke aanvulling noodzakelijk blijkt, kan het onderstaande meegenomen worden

Een onderhoudsstation voldoet, volgens de ILT, niet aan de voorwaarden van ‘organisational stability’ als:

  • Zij slechts mensen in dienst heeft met een nul-uren contract of alleen gecontracteerden of een combinatie van beide.
  • Er de verhouding contracted en eigen personeel meer is dan 50%.

Ten aanzien van de competentie eisen en kwalificatie eisen zal er geen verschillen worden geaccepteerd tussen contracted en employed. Het onderhoudsbedrijf zal moeten aantonen dat het personeel, zowel werknemer als contractor, competent is en de vereiste trainingen hebben gevolgd. Indien er vrijstellingen van trainingen worden gegeven, op basis van gevolgde opleidingen, dan dient het in het personeelsdossier te zijn opgenomen.

Overwegingen

Beslisboom contracted of employed
Beslisboom

Samenvattend

Op basis van het bovenstaande kan een onderhoudsbedrijf bepalen of een persoon als werknemer of als contractor kan worden beschouwd om te bepalen of minimaal de helft van het personeel employed is (AMC 145.A.30(d)1). De intentie van artikel 145.A.30(d) is om ervoor te zorgen dat er altijd sprake is van voldoende ‘organisation stability’, één van de vereiste voorwaarden om de kwaliteit van de uitgevoerde onderhoudswerkzaamheden te waarborgen.Een onderhoudsstation voldoet, volgens de ILT, niet aan de voorwaarden van ‘organisational stability’ als:

  • Zij slechts mensen in dienst heeft met een nul-uren contract of alleen gecontracteerden of een combinatie van beide.
  • De verhouding contracted en eigen personeel meer is dan 50%.

Het bovenstaande is alleen van toepassing als het onderhoudsbedrijf extra personeel inhuurt met een tijdelijk karakter, waardoor tijdelijk niet aan de verhouding van maximaal 50% inhuur en eigen personeel wordt voldaan.

Als een onderhoudsbedrijf gebruik wil maken van de bovenstaande procedure dient deze procedure in het Maintenance Organisation Exposition (MOE) te zijn verwerkt en te zijn goedgekeurd door de ILT. In deze procedure zal het onderhoudsbedrijf moeten aangeven voor hoe lang de tijdelijke situatie kan zijn.

Het onderhoudsbedrijf zal moeten aantonen dat het personeel, zowel werknemer als contractor, competent is en de vereiste trainingen heeft gevolgd. Indien er vrijstellingen van trainingen worden gegeven, op basis van gevolgde opleidingen, dan dienen deze in het personeelsdossier te zijn opgenomen.

In het nul-uren contract en in de overeenkomst met inhuurkrachten moeten de elementen van gezag en werkaanbod worden geadresseerd. De overeenkomsten maken deel uit van het personeelsdossier, waar ILT indien nodig, toegang toe heeft.

Als aan het bovenstaande informatie naar tevredenheid van de Inspectie wordt verwerkt in het MOE, hoeft het onderhoudsbedrijf geen toestemming te vragen, zoals vermeld in AMC 145.A.30(d)1.