Toelichting bij Maintenance Directive NL-2011-002 R1

Waarom is de Maintenance Directive (MD) aangepast?

In de oorspronkelijke tekst van de MD zou sprake zijn van een situatie die een ernstig gevaar oplevert voor de vliegveiligheid. Dat geldt feitelijk alleen bij de publicatie van AD’s. Deze worden geadresseerd met een aanwijzing als bedoeld in Artikel 14.1 van de Basis Verordening. In het geval echter dat de TC-houder geen aanbevelingen geeft voor het periodiek onderhouden van bepaalde systemen, is er sprake van een situatie die mogelijkerwijs gevaar oplevert voor de vliegveiligheid.

Om die reden is de MD aangepast en is ter verduidelijking de correct wettelijke grondslag toegevoegd in de MD. Voor niet-EASA luchtvaartuigen, waarvoor de aanwijzing wordt gegeven op grond van de Wet Luchtvaart artikel 3.22, is de grondslag niet gewijzigd.

Wat betekent deze wijziging voor een gebruiker of eigenaar van een luchtvaartuig?

Wanneer het onderhoudsprogramma niet zou voldoen aan de instructies van de originele issue van de MD, zou er sprake zijn van een Level 1-bevinding volgens Part-M artikel M.A.905(a)). Het luchtvaartuig zou niet mogen vliegen volgens M.A.902.

Wanneer het onderhoudsprogramma niet voldoet aan de instructies van de gereviseerde MD, is er sprake van een Level 2-bevinding volgens Part-M artikel M.A.905(b)). Voor Level 2-bevindingen moeten corrigerende maatregelen worden genomen volgens M.A.905(c).

Wat moet ik als eigenaar of gebruiker doen voor revisie 1?

U hoeft niets te doen zolang het onderhoudsprogramma van het luchtvaartuig al voldeed aan de instructies van de originele uitgave van de MD. Als u de aanwijzingen uit deze MD nog niet heeft verwerkt in het onderhoudsprogramma, dient u dit te doen vóór 15 oktober 2014.

This page in English