Overtredingen vertrekroutes en lesvlucht bij Groningen Airport Eelde
In gebruiksjaar 2023-2024 was op Groningen Airport Eelde (GAE) sprake van overtredingen bij vertrekprocedures en tijdens een lesvlucht. De luchtvaartautoriteit van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT-Luchtvaartautoriteit) heeft de betrokken partijen een waarschuwing gegeven. De luchthaven bleef - net als vorig jaar - binnen de geluidsgrenzen.
Dit staat in de handhavingsrapportage die vandaag door minister Madlener (Infrastructuur en Waterstaat) naar de Tweede Kamer is gestuurd.
Toezicht op regionale luchthavens
Voor alle Nederlandse regionale luchthavens zoals Groningen Airport Eelde (GAE) gelden geluidsnormen en regels voor het gebruik van de luchthaven. Daarnaast zijn er voor GAE aanvullende regels voor het gebruik van de vertrekroutes. Deze regels zijn ingesteld, zodat er zo min mogelijk over bewoond gebied wordt gevlogen. De ILT-Luchtvaartautoriteit controleert of GAE en de partijen die vluchten uitvoeren op GAE, zich aan de geluidsnormen en regels houden. Gebeurt dat niet, dan kan de luchtvaartautoriteit een maatregel, dwangsom of boete opleggen. Na afloop van een gebruiksjaar stelt de ILT-Luchtvaartautoriteit een handhavingsrapportage op met de resultaten van haar toezicht. Deze rapportage gaat over de periode 1 april 2023 tot en met 31 maart 2024.
Afgeweken van vertrekroutes
De ILT-Luchtvaartautoriteit onderzocht 78 vluchten die van de vertrekroutes afweken. De luchtvaartautoriteit constateerde voor het correct vliegen van de vertrekprocedures 6 overtredingen. De gezagvoerders van deze vluchten waren zonder geldige reden afgeweken van de aan hun opgedragen vertrekroute. De luchtvaartmaatschappijen die deze overtredingen begingen, kregen hierover een waarschuwing van de ILT-Luchtvaartautoriteit.
Overtreding minimale vlieghoogte
In Nederland geldt boven de aaneengesloten bebouwing een minimale vlieghoogte van 1000 feet (300 meter). Buiten de aaneengesloten bebouwing geldt een minimale vlieghoogte van 500 feet (150 meter) voor vluchten waarbij op zicht wordt gevlogen. De ILT-Luchtvaartautoriteit ontving een melding over het overtreden van de minimale vlieghoogte door een lesvlucht. Uit onderzoek bleek dat het ging om een trainingsvlucht die boven Donderen en Ten Boer onder de minimale vlieghoogte van 1000 feet (300 meter) had gevlogen. Deze plaatsen liggen niet in een laagvlieggebied. Voor de lesvlucht is door de luchtvaartautoriteit geen laagvliegontheffing afgegeven. Ook was de afwijking van de minimale vlieghoogte niet naar aanleiding van aanvullende instructies van de luchtverkeersleiding of meteorologische condities. De betrokken vlieginstructeur ontving hierover een waarschuwing van de ILT-Luchtvaartautoriteit.
Gebruik luchthaven
Op de luchthaven waren in totaal 374 vliegtuigbewegingen na 23.00 uur. Deze vluchten voldeden aan de regels, want het ging om vluchten die vallen in de categorie reddingsacties, hulpverlening of medische vluchten waarbij een onmiddellijke start of landing is vereist.
De ILT-Luchtvaartautoriteit ontving 8 klachten over circuitvluchten (proef-, les- of oefenvluchten). De luchtvaartautoriteit onderzocht of hier in strijd met de Omzettingsregeling en de Wet Luchtvaart was gehandeld. Dit bleek niet het geval. In gebruiksjaar 2023-2024 hebben er geen (ongeoorloofde) parachutespringvluchten plaatsgevonden op GAE. Van de maximaal 400 toegestane militaire vluchten zijn er in totaal 50 uitgevoerd. De ILT-Luchtvaartautoriteit constateerde geen onrechtmatigheden bij de gecontroleerde militaire les- en oefenvluchten.