Nieuwsbrief voor examinatoren luchtvarenden

Nieuwsbrief voor examinatoren luchtvarenden (november 2024).

MPA FTS 3.8, uitleg ‘starred items’:

Om aan de eisen te voldoen van de manoeuvres met een 'starred item’ (uitsluitend op instrumenten gevlogen), dient de verticale minima het minimum te zijn van de van toepassing zijnde naderingsprocedure.

Hierdoor bestaat de kans op een ‘go around’ (in plaats van een landing), terwijl dat mogelijk niet hoefde of in het programma was opgenomen. De onbedoelde gevolgen daarvan zijn de verantwoordelijkheid van de TRE.

Nieuw artikel FCL.740.H (EU 2024/2076)

Helaas is het AMC/GM materiaal behorend bij Uitvoeringsverordening (EU) 2024/2076 nog altijd niet gepubliceerd. KIWA Register probeert om de formulieren zo snel mogelijk in overeenstemming te brengen met FCL.740.H.

Aanwijzing FIE door ILT bij initiële FI AoC

Per 1 januari 2025 wordt de aanwijzing door CAA-NL van de FIE voor een de initiële FI AoC afgeschaft. De betreffende formulieren en informatie zijn aangepast.

Rapporteren resultaten van profchecks, skill tests en assessments of competence is verplicht

Tijdens het afnemen van 'assessments of competence' en andere bezoeken hebben leden van de St.Cie HEF gemerkt en gehoord dat resultaten van 'profchecks', 'skill tests' of assessments of competence niet altijd gemeld worden aan de autoriteit. Hoewel er begrip is voor het achterwege laten van deze rapportering (met name in geval van een ‘FAIL’), wijst de ILT erop dat het invullen en versturen van de 'report forms' onafhankelijk van het resultaat verplicht is. Dit voorkomt dat een verkeerd beeld ontstaat van de Nederlandse Luchtvaart in het algemeen en van de kandidaten, trainingsorganisaties en examinatoren in het bijzonder.

Course completion certificate

Op grond van internationale verplichtingen controleert Kiwa Register meer op details (basis ARA.GEN.315), met name de inhoud van een 'course completion certificate' (CCC) en de eventueel noodzakelijke assessments onder Part-FCL. Zie voor meer informatie Veelgestelde vragen over de Part-FCL voor piloten op kiwaregister.com. 

Aanvullend heeft Kiwa voor integrated ATP, CPL/IR en CPL-opleidingen en de modulaire CPL-opleiding een CCC opgesteld. Voor Kiwa Register een brevet of rating afgeeft op grond van deze opleidingen, moet u dit CCC aanleveren, of een CCC met gelijke inhoud. Het CCC moet bij afsluiten van de opleiding, vóór het examen, worden ingevuld en ondertekend.

Verlenging SEP(A) en/of MLA op basis van uren en trainingsvlucht

Bij de verlenging van een SEP-klasse bevoegdheid of MLA-bevoegdheid op basis van uren en een trainingsvlucht, zijn de uren onderling uitwisselbaar. Dat geldt niet voor de trainingsvlucht of Profcheck. Die moeten in de betreffende SEP-klasse bevoegdheid of MLA-bevoegdheid plaatsvinden, met een daarvoor bevoegde instructeur of examinator.

Verlenging class rating SEP en TMG

Een 'class rating' SEP of TMG mag alleen onder voorwaarden verlengd worden door een FI(A) (zie FCL.740.A). Deze voorwaarden zijn: 

  • De FI(A) moet bevoegd zijn conform FCL.945. Dit staat op het brevetdocument van de FI(A) vermeld. 
  • De FCL.945-bevoegdheid van de FI(A) moet zijn uitgegeven door het land dat ook het brevet heeft uitgegeven van de kandidaat voor de verlenging.
  • De FI(A) moet ook beschikken over een bijbehorende geldige class rating en de bevoegdheid om instructie te geven in deze class rating
  • De FI(A) moet de trainingsvlucht voor de verlenging van de class rating SEP of TMG zelf hebben uitgevoerd. 
  • De FI(A) moet (voorafgaand aan de trainingsvlucht) vaststellen dat de kandidaat voldoet aan de verlengingsvoorwaarden.

Bij de verlenging van de class rating op grond van een trainingsvlucht wordt er geen datum vermeld in de kolom ‘datum test/check’. Er wordt namelijk geen test of check afgenomen.

IR-profcheck

Een IR-profcheck kan alleen plaatsvinden met een geldige typebevoegdhed of klassebevoegdheid (FCL.625). Dat geldt ook voor een eventueel gebruikte FSTD. Er moet dus geen IR-profcheck op een B737 FTD gedaan worden op basis van een nog geldende MEP(A). Dat laatste kan sowieso niet: het moet namelijk een FNPT II of een FFS zijn die representatief is voor de relevante klasse (FCL.625.A a) 4).

Zie voor meer informatie ‘Wat zijn de richtlijnen voor hernieuwde afgifte van rating of een privilege?’ op Veelgestelde vragen over de Part-FCL voor piloten op Kiwaregister.com.