Inschrijving luchtvaartuig aanvragen, wijzigen of doorhalen
Publicatie | 01-10-2024
Heeft u een luchtvaartuig gekocht of bent u dit van plan? En wilt u het toestel in het Nederlandse register voor burgerluchtvaartuigen laten inschrijven, de inschrijving wijzigen of doorhalen? Kijk in deze checklist waar u rekening mee moet houden en wat u moet doen.
Is het toestel niet bekend in het luchtvaartregister? Dan moet u eerst een inschrijvingskenmerk aanvragen bij de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). Het inschrijvingskenmerk (PH-nummer) is de sleutel voor uw aanvraagformulieren en de correspondentie tussen u en de ILT.
Het inschrijvingskenmerk bestaat uit:
- Cijfers voor zweef- en motorzweefvliegtuigen.
- Een cijfer-letter-cijfercombinatie voor MLA’s, MLH’s, lichte gyrokopters, gemotoriseerde schermvliegtuigen en paramotortrikes.
- Een cijfer-letter-lettercombinatie voor onbemande luchtvaartuigen.
- 3 letters voor de overige luchtvaartuigen.
Beschikbare kenmerken in luchtvaartuigregister
Voor de 3 letters kunt u een voorkeur aangeven. Zoek in het luchtvaartuigregister wat beschikbaar is. Of kijk voor een totaaloverzicht in het databestand van het luchtvaartuigregister.
De ILT bepaalt de andere combinaties van cijfers en letters.
Inschrijvingskenmerk aanvragen
U vraagt een kenmerk aan via het vragenformulier van de ILT. Of stuur een e-mail naar luchtvaartuigregister@ilent.nl. De ILT reserveert en bevestigt het kenmerk voor u.
Vermeld bij uw aanvraag:
- Zoveel mogelijk gegevens van het toestel: huidige registratie, fabrikant, model, serienummer, bouwjaar, motor(en), propeller(s) en MTOM.
- Of u het ICAO 24-bitsadres benodigd in apparatuur, al wilt ontvangen in deze fase.
Wilt u het toestel laten inschrijven in het Nederlandse luchtvaartuigregister? Dan kunt u een aanvraag indienen bij de ILT met het formulier Aanvraag Bewijs van Inschrijving.
Houd rekening met onderstaande stappen en voorwaarden:
- Stuur een bewijs mee van eigendom van het toestel (bijvoorbeeld een factuur of verklaring).
- Hebben meerdere houders of eigenaren gezamenlijk een toestel aangeschaft en willen zij dit laten vastleggen in het luchtvaartuigregister? Vul dan een Verklaring contactpersoon luchtvaartuig in. Daarmee kan één van de houders aangewezen worden als contactpersoon.
- Wordt een toestel van buiten de Europese Unie (EU)/Europese Economische Ruimte (EER) ingevoerd, dan moet u aantonen dat het toestel in het vrije verkeer is gebracht. Als alternatief geldt een ontheffing van de douane. Toestellen afkomstig uit het Verenigd Koninkrijk worden om deze reden niet meer tijdelijk ingeschreven.
- De houder is bij een mens/persoon/natuurlijk persoon en daarbij ingezetene ('woonachtig') of onderdaan ('nationaliteit') van een land binnen de Europese Unie (EU) of de Europese Economische Ruimte (EER). Óf de houder is een organisatie waarbij de rechtsvorm rechtspersoonlijkheid heeft. De statutaire of feitelijke zetel bevindt zich binnen de EU, de EER of op Bonaire, Sint Eustatius of Saba.
- De ILT heeft voor het beheer van het register binnen Nederland zelf toegang tot de Basisregistratie (BRP) en de Kamer van Koophandel (KvK). Voor personen en organisaties buiten Nederland moet u een recente kopie uit het lokale bevolkings- of bedrijvenregister indienen.
- Een toestel mag niet gelijktijdig in meerdere registers zijn ingeschreven. Daarom moet u een document indienen van de luchtvaartautoriteit van het land van herkomst. Dat document moet aantonen dat het toestel niet (meer) is ingeschreven. Dit geldt niet voor nieuwe amateurbouw-toestellen waarbij de aanvrager de laatste stap van het bouwproces heeft uitgevoerd.
- Is de houder niet de eigenaar van het toestel? Vul dan het formulier Statement concerning holdership in en stuur het naar de ILT. U kunt het formulier gebruiken als onderlinge overeenkomst.
- Woont de houder buiten Nederland of is de houder buiten Nederland gevestigd? Vul dan het formulier Statement concerning representation in en stuur het naar de ILT. U kunt het formulier gebruiken als een overeenkomst met de vertegenwoordiger in Nederland.
- Wordt het toestel gebruikt door een commerciële Approved Training Organisation (ATO) of commerciële Declared Training Organisation (DTO) of opereert het toestel onder Subpart-ADD van bijlage II (Part-BOP) of Subpart-DEC van bijlage II (Part-SAO) en is de houder zelf geen CAMO/CAO? Dan moet het beheer van de continue luchtwaardigheid met een overeenkomst worden uitbesteed aan een CAMO/CAO. Een kopie van de overeenkomst is een voorwaarde voor de inschrijving.
- U moet bevestigen dat u het registratiekenmerk (PH-nummer) heeft aangebracht op en in het toestel, waaronder een vuurvaste identificatieplaat.
Bij gemotoriseerde schermvliegtuigen en paramotortrikes moet dit kenmerk in het scherm. Voor deze toestellen moet u een foto van het PH-nummer in het scherm en een foto van het label met het model en het serienummer indienen. - U moet de factuur van de aanvraag betaald hebben.
- Een luchtvaartuig met een MTOM van ten minste 450 kilogram kan bij het Kadaster teboekgesteld worden. Dan kunnen zakelijke rechten als het eigendom, een hypotheek, recht op koop of huurovereenkomst worden vastgelegd. Voor deze procedure kan de ILT u op verzoek een aanvullende verklaring verstrekken. Via een jurist kan dit worden vastgelegd bij het Kadaster. Het Kadaster bevestigt dit aan de ILT. De ILT is wettelijk verplicht om hiervan aantekening in het register te maken. In de zoekfunctie is deze aantekening zichtbaar, maar de ILT is niet de bron/eigenaar van deze gegevens.
Wijzigt de samenstelling van de geregistreerde partijen (houder(s), eigenaren, vertegenwoordigers)? Dan kunt u deze wijziging laten verwerken in het luchtvaartuigregister via het formulier Melding overdracht luchtvaartuig.
Houd rekening met onderstaande stappen en voorwaarden. Niet alle voorwaarden bij Inschrijving aanvragen zijn van toepassing bij een wijziging.
- Wijzigt naast de samenstelling van de geregistreerde partijen ook het eigendom (de tenaamstelling) van het toestel? Kijk dan bij punt 2.
- Wijzigt het eigendom (tenaamstelling) van het toestel? Gebruik dan het formulier Melding overdracht luchtvaartuig. Dit formulier combineert (wanneer nodig) de wijzigingen bij punt 1 en 2.
- Een luchtvaartuig met een MTOM van ten minste 450 kilogram kan bij het Kadaster teboekgesteld worden. Dan kunnen zakelijke rechten als het eigendom, een hypotheek, recht op koop of huurovereenkomst worden vastgelegd. Voor deze procedure kan de ILT u op verzoek een aanvullende verklaring verstrekken. Via een jurist kan dit worden vastgelegd bij het Kadaster. Het Kadaster bevestigt dit aan de ILT. De ILT is wettelijk verplicht om hiervan aantekening in het register te maken. In de zoekfunctie is deze aantekening zichtbaar, maar de ILT is niet de bron/eigenaar van deze gegevens.
- De houder is bij een mens/persoon/natuurlijk persoon en daarbij ingezetene ('woonachtig') of onderdaan ('nationaliteit') van een land binnen de Europese Unie (EU) of de Europese Economische Ruimte (EER). Óf de houder is een organisatie waarbij de rechtsvorm rechtspersoonlijkheid heeft. De statutaire of feitelijke zetel bevindt zich binnen de EU, de EER of op Bonaire, Sint Eustatius of Saba.
- Zijn er meerdere houders of eigenaren die gezamenlijk een toestel hebben aangeschaft en dit willen vastleggen of wijzigen in het register? Vul dan een Verklaring contactpersoon luchtvaartuig in.
- De ILT heeft voor het beheer van het register binnen Nederland zelf toegang tot de Basisregistratie (BRP) en de Kamer van Koophandel (KvK). Voor personen en organisaties buiten Nederland moet u een recente kopie uit het lokale bevolkings- of bedrijvenregister indienen.
- Is de houder niet de eigenaar van het toestel? Stuur dan een kopie mee van de onderlinge overeenkomst (Statement concerning holdership).
- Woont de houder buiten Nederland of is deze daar gevestigd? Vul de wijziging dan in op het formulier Statement concerning representation. U kunt het formulier gebruiken als overeenkomst met de vertegenwoordiger in Nederland.
- Wordt het toestel gebruikt door een commerciële Approved Training Organisation (ATO) of commerciële Declared Training Organisation (DTO) of opereert het toestel onder Subpart-ADD van bijlage II (Part-BOP) of Subpart-DEC van bijlage II (Part-SAO) en is de houder zelf geen CAMO/CAO? Dan moet het beheer van de continue luchtwaardigheid met een overeenkomst worden uitbesteed aan een CAMO/CAO. Een kopie van de overeenkomst is een voorwaarde voor de inschrijving.
- U moet de factuur van de aanvraag betaald hebben.
Is registratie in het register niet langer gewenst, bijvoorbeeld vanwege export naar een ander register of buiten gebruikstelling? Dan kunt u de inschrijving laten doorhalen met het formulier Melding overdracht luchtvaartuig.
Of stel zelf een verzoek op en laat deze ondertekenen door alle geregistreerde eigenaren. Bij een vereniging zijn dit vaak meerdere bestuursleden omdat deze in de praktijk vaak gezamenlijk bevoegd zijn. U kunt het verzoek opsturen naar de ILT via luchtvaartuigregister@ilent.nl.
Houd rekening met de volgende voorwaarden en stappen:
- De autoriteit van het importerende land kan een export BvL (Bewijs van Luchtwaardigheid) eisen. De ILT kan een export BvL verstrekken voor de export van:
- EASA-toestellen naar een niet-EASA lidstaat.
- Niet-EASA-toestellen, maar met een ICAO standaard BvL.
Een export BvL is een aanvullende aanvraag (met specifieke voorwaarden). Is de inschrijving in Nederland doorgehaald, dan kan ILT dit document niet meer verstrekken. - Is het toestel geregistreerd (teboekgesteld) bij het Kadaster, dan moet de teboekstelling zijn doorgehaald of de doorhaling moet de instemming hebben van belanghebbenden.
- Vliegt het toestel naar het andere land onder Nederlandse registratie, dan kan de uiteindelijke doorhaling in onderling overleg worden afgesproken.
- Bij een doorhaling vanwege export informeert ILT de luchtvaartautoriteit van het importerende land.
- Wordt het toestel in een ander register vastgelegd (geëxporteerd), dan moet u de factuur van de aanvraag betaald hebben.