Conversie brevetten

Nationale brevetten konden tot uiterlijk 8 april 2018 worden gebruikt. De nationale brevetten die niet onder de Europese regels gaan vallen (Annex II vliegtuigen) blijven ook na 8 april 2018 in gebruik. JAR-compliant brevetten (PPL en hoger) werden door KIWA uiterlijk voor 8 april 2018 vervangen door een EU FCL brevet, bijvoorbeeld op het moment dat het brevet-document aan vernieuwing toe is (als het document vol is of als een nieuwe klasse of type bevoegdverklaring moet worden bijgeschreven).

Nationale brevetten, bevoegdverklaringen en ervaring in de gemotoriseerde luchtvaart konden tot 8 april 2018 worden omgezet in een EU brevet, bevoegdverklaring of certificaat. Nationale (KNVvL) brevetten voor zweefvliegen en (recreatief) ballonvaren kunnen tot 8 april 2020 worden overgezet in een EU brevet, bevoegdverklaring of certificaat.

Recrational Pilot Licence

Het nationale brevet Recreational Piot Licence (RPL) voor de categorie vliegtuigen of helikopter kon tot 8 april 2018 worden omgezet in het EU-brevet Light Aircraft Pilot Licence (LAPL) voor de categorie vliegtuigen of helikopter. Het RPL kan vanaf 8 april 2018 niet meer worden gebruikt. Dit is niet van toepassing op een RPL voor nationale luchtvaartuigen (Micro Light Aircraft (MLA) en Micro Light Helicopter (MLH)).

Recreational Flight Instructor

De bevoegdheid Recreational Flight Instructor (RFI) voor de categorie vliegtuigen of helikopter kon tot 8 april 2018 worden omgezet in het EU-certificaat Flight Instructor (FI) voor de categorie vliegtuigen of helikopter. Een RFI-bevoegdheid kan vanaf 8 april 2018 niet meer worden gebruikt. Dit is niet van toepassing op een RFI-bevoegdheid voor nationale luchtvaartuigen (MLA en MLH).

Recreational Flight Examiner en Recreational Flight Instructor Examiner

De bevoegdheid Recreational Flight Examiner (RFE) en Recreational Flight Instructor Examiner (RFIE) voor de categorie vliegtuigen of helikopter kon tot 8 april 2018 worden omgezet in het EU-certificaat Flight Examiner (FE) of Flight Instructor Examiner (FIE) voor de categorie vliegtuigen of helikopter. Een RFE- en RFIE-bevoegdheid kan vanaf 8 april 2018 niet meer worden gebruikt. Dit is niet van toepassing op een RFE- of RFIE-bevoegdheid voor nationale luchtvaartuigen (MLA en MLH).

Flight Test Rating

Ervaring en/of relevante opleiding als testvlieger kon tot 8 april 2018 na evaluatie worden omgezet in een Flight Test Rating die werd opgenomen in een EU-brevet. Het omzetten van ervaring en/of relevante opleiding als testvlieger is niet meer mogelijk vanaf 8 april 2018. Om in aanmerking te komen voor een Flight Test Rating in een EU-brevet dient na 8 april 2018 een opleiding voor de relevante categorie Flight Test Rating te worden gevolgd aan een Approved Training Organisation (ATO).

Banner Towing Rating

Ervaring en/of relevante opleiding in reclameslepen (banner towing) kon tot 8 april 2018 na evaluatie worden omgezet in een Banner Towing Rating die werd opgenomen in een EU-brevet. Het omzetten van ervaring en/of relevante opleiding in banner towing is niet meer mogelijk vanaf 8 april 2018. Om in aanmerking te komen voor een Banner Towing Rating in een EU-brevet dient na 8 april 2018 een opleiding voor de Banner Towing Rating te worden gevolgd aan een ATO of Declared Training Organisation (DTO).

Aerobatic Rating

Ervaring en/of relevante opleiding in aerobatics kon tot 8 april 2018 na evaluatie worden omgezet in een Aerobatic Rating die werd opgenomen in een EU-brevet in de categorie vliegtuigen en zweefvliegtuigen. Het omzetten van ervaring en/of relevante opleiding in aerobatics in de categorie vliegtuigen is niet meer mogelijk vanaf 8 april 2018. Om in aanmerking te komen voor een Aerobatic Rating in de categorie vliegtuigen in een EU-brevet dient na 8 april 2018 een opleiding voor de Aerobatic Rating te worden gevolgd aan een ATO of DTO. Het omzetten van ervaring en/of relevante opleiding in aerobatics in de categorie zweefvliegtuigen is (op basis van evaluatie) mogelijk tot 8 april 2020. Voor meer informatie zie 'brevetten zweefvliegen en ballonvaren'.

Sailplane Towing Rating

Ervaring en/of relevante opleiding in sailplane towing kon tot 8 april 2018 na evaluatie worden omgezet in een Sailplane Towing Rating die werd opgenomen in een EU-brevet. Het omzetten van ervaring en/of relevante opleiding in sailplane towing is niet meer mogelijk vanaf 8 april 2018. Om in aanmerking te komen voor een Sailplane Towing Rating in een EU-brevet dient na 8 april 2018 een opleiding voor de Sailplane Towing Rating te worden gevolgd aan een ATO of Declared Training Organisation (DTO).

Zweefvliegtuigen

Nationale brevetten, ervaring en opleidingen in de categorie zweefvliegtuigen (sailplane) kunnen tot 8 april 2020 worden omgezet in een EU-brevet en/of rating. Voor meer informatie zie 'brevetten zweefvliegen en ballonvaren'.

Ballonnen

Nationale brevetten, ervaring en opleidingen in de categorie ballonnen kunnen tot 8 april 2020 worden omgezet in een EU-brevet en/of rating. Voor meer informatie zie 'brevetten zweefvliegen en ballonvaren'.