ILT start met digitaal inspecteren tachografen

Vanaf maandag 16 augustus start de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) met digitale inspecties van de tachograafbestanden van vrachtwagens en bussen. Hiermee zet de Inspectie de volgende stap naar digitaal toezicht. Vanaf die dag kunnen bedrijven in het wegvervoer van de inspectie het verzoek ontvangen om hun tachograafbestanden digitaal aan te leveren via een webformulier. De ILT analyseert hiermee in hoeverre deze bedrijven de regels voor de rij- en rusttijden in het wegvervoer naleven.

Foto van vierbaansweg in bosrijk gebied waar vrachtwagencombinaties die in beide richtingen rijden.

Projectleider Martijn Klaassen legt de voordelen van dit online systeem uit: ‘Efficiency en effectiviteit staan voorop, voor ons als ILT, maar zeker ook voor de ondernemers. De bedrijven kunnen snel en simpel hun bestanden met ons delen, zonder dat er een inspecteur bij hen langs hoeft te komen, wat vaak een tijdrovend bezoek is. Goede naleving zorgt immers voor minder inspecties. Wij kunnen de gegevens sneller verwerken en krijgen zo een beter inzicht in de naleving binnen de markt.’

Terugkoppeling bevindingen

‘Het voordeel is ook dat de bedrijven zelf snel inzicht krijgen in hoe ze het doen als het gaat om de naleving van de rij- en rusttijden. Ze krijgen onze bevindingen teruggekoppeld en kunnen daarmee, indien nodig, aan de slag’, aldus Klaassen.

Tachograaf

Vrachtwagens en bussen moeten een tachograaf hebben. Een tachograaf registreert de rij- en rusttijden, de snelheid en de afgelegde afstand van een voertuig. De ILT handhaaft structureel op de regels voor onder andere rij- en rusttijden met als doel: het tegengaan van oneerlijke concurrentie in de transportsector, het waarborgen van de veiligheid, gezondheid en het welzijn van chauffeurs én de veiligheid van andere weggebruikers.

Meer informatie

Meer informatie over digitale inspecties is te lezen op www.ilent.nl/tacho-formulier.