Informatieblad Veiligheidsknelpunten oliebuisleidingen opgelost
De veiligheidsknelpunten bij oliebuisleidingen in Nederland zijn opgelost. De exploitanten hebben maatregelen getroffen die ervoor moeten zorgen dat de veiligheid rond deze leidingen voldoet aan de wettelijke eisen.
Tot deze conclusie komt de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) in maart 2015 na controle op de naleving van het Besluit externe veiligheid buisleidingen (Bevb ). Dit Bevb werd in 2011 van kracht en het beschrijft de norm voor de veiligheid van buisleidingen.
Er zijn 15 bedrijven die als exploitant voor olieleidingen ingevolge het Bevb zijn aangemerkt. Zij hadden samen in totaal 50 knelpunten. Deze moesten vóór 1 juli 2014 zijn opgelost.
18.000 kilometer
In Nederland ligt ongeveer 18.000 kilometer aan buisleidingen onder de grond waardoor onder hoge druk aardgas, olie en chemicaliën worden vervoerd. Met de introductie van het Bevb gelden er nieuwe inzichten om de risico's op het beschadigd en lek raken van ondergrondse buisleidingen te berekenen. De Nederlandse overheid vindt het niet acceptabel dat er binnen de wgenoemde PR 10-6 contour van een buisleiding kwetsbare objecten aanwezig zijn. Deze norm houdt in dat de berekende kans op overlijden op die plaats door een calamiteit met de buisleiding niet groter mag zijn dan 1 op de 1 miljoen per jaar.
Kwetsbare objecten zijn bijvoorbeeld woningen, scholen, ziekenhuizen, campings, grotere kantoren en winkels.
Hoe groot de zogenoemde risicocontour is, is per buisleiding verschillend. Dit hangt af van bijvoorbeeld de druk, de diameter van de leiding, hoe diep de leiding ligt, wat het onderhoud is, de staalsoort die is gebruikt en de wanddikte.
Maatregelen
Door een nieuwe rekenmethodiek liggen de contouren in een aantal gevallen ruimer en staan daarbinnen dus ook kwetsbare objecten. Dat zijn externe-veiligheidsknelpunten. Het Bevb schrijft voor dat exploitanten van de buisleidingen dan moeten ingrijpen. Dat kan door het kwetsbare object weg te halen, maar in de meeste gevallen gebeurt dat door maatregelen rondom de buisleidingen zelf die het risico verkleinen. Zoals het aanbrengen van betonplaten, een duidelijke markering waar de buis ligt, een beter beheer of meer onderhoud. Voor gasleidingen moest dit op 1 januari 2014 geregeld zijn. Dat is inmiddels klaar. Voor olieleidingen was de termijn 1 juli 2014. Deze termijn is ook gehaald.
De buisleidingen die chemicaliën transponeren, vallen pas sinds 1 juli 2014 onder het Bevb. Wegens een overgangstermijn hoeven de knelpunten rond deze leidingen pas op 1 juli 2017 te zijn opgelost.