Equivalentenregeling bemanning

Door vergaande automatisering en de vereenvoudiging van de technische installatie aan boord is de hoeveelheid werk voor een hoofdwerktuigbouwkundige soms onvoldoende voor een volledige dagtaak.

Met de 'equivalentenregeling STCW.2 Circ. 43' is het voor een reder mogelijk om het beheer van de technische installatie in handen te geven van een officier op operationeel niveau. Onder de equivalentenregeling kan afgeweken worden van de verplichting om een werktuigkundige op management niveau (STCW Section A-I/1 1.2) aan boord te plaatsen. De regeling biedt een reder de mogelijkheid om een stuurman/werktuigkundige (SWK’er) op operationeel niveau (STCW Section A-I/1.3) aan te nemen die zowel als werktuigkundige en als stuurman ingezet kan worden.

De equivalentenregeling maakt een nog flexibelere bemanningssamenstelling mogelijk. Uit onderzoek blijkt dat het toepassen van de equivalentenregeling geen negatief effect heeft op het veiligheidsniveau. Het beheer van de technische installatie is onder de regeling voldoende geborgd én de werkdruk aan dek en op de brug is beter te verdelen.

Om van deze regeling gebruik te maken dient voldaan te worden aan bepaalde eisen. Voor meer informatie over deze eisen, zie het document 'IMO: STCW.2-Circ.43' onderaan deze pagina.

Onderzoek TNO

Door TNO is onderzoek gedaan naar de nieuwe bemanningsopzet in vergelijking met de traditionele internationaal voorgeschreven samenstelling. Tijdens het onderzoek zijn 21 short sea schepen met verschillende bemanningssamenstellingen een jaar lang op de voet gevolgd. Daarbij konden de schepen 24 uur per dag terugvallen op ondersteuning vanaf de wal. Het ging om schepen die in Europese wateren opereerden en gebruik maakten van schone destillaat brandstoffen.

De resultaten van het onderzoek zijn door TNO vastgelegd in het rapport: TNO-DV 2011 C060: Safety consequences on board short sea ships due to a new way of working. De conclusie van het onderzoek is dat in combinatie met gestructureerde onderhoudssystemen en 24-uurs ondersteuning vanaf de wal, de beginnende SWK’ers op een veilige wijze de taken kunnen overnemen van een hoofdwerktuigkundige.

Overzicht schepen

De volgende schepen zijn bemand volgens de equivalentenregeling STCW.2 Circ. 43. Deze schepen varen onder de Nederlandse vlag.

Overzicht schepen volgens equivalentenregeling STCW.2 Circ 43
  Rederij   Schip IMO nummer
1 Wagenborg MV Adamas 9489558
2 Wagenborg MV Alana Evita 9356529
3 Wagenborg MV Ashley 9201944
4 Wagenborg MS Cristina 9489546
5 Wagenborg MV Daan 9201956
6 Wagenborg MV Derk 9201932
7 Amasus MS Eems Dollard 9278337
8 Amasus MS Eems Sprinter 9421611
9 Flinter MV Flinterbaltica 9279410
10 Flinter MV Flinterbothnia 9279408
11 Wagenborg MV Jade 9411769
12 Wagenborg MV Kelt 9489534
13 Wagenborg MV Lelie 9166443
14 Wagenborg MV Marinda 9173197
15 Amasus MS Novatrans 8915756
16 Wagenborg MV Panda 9201968
17 Wagenborg MV Panta Rhei 9489522
18 Amasus MS Rhodanus 9173173
19 Amasus MS Rimini 9421635
20 Wagenborg MV Westewind 9201970
21 Wagenborg MV Zeeland 9411771