Veiligheidswaarschuwing LL-blokken JNS

In het kader van de JNS Urgent Procedure, heeft ERA een actieplan gepubliceerd over "Extreme effects of thermal overload in special cases of freight operation". Naar aanleiding van de incidenten met LL-remblokken van het type IB 116* in Italië heeft de ERA op 2 februari 2022 op zijn website het resultaat van de JNS Urgent Procedure gepubliceerd over "Extreme effecten van thermische overbelasting in bijzondere gevallen van goederenvervoer". De goedgekeurde maatregelen zijn te vinden in deel 2 van het eindverslag (Part 2: Action plan containing short-term risk control measures).

Aanleiding

De betrokken spoorwegondernemingen en ECM's wordt verzocht de door het ERA gepubliceerde maatregelen onder hun eigen verantwoordelijkheid in overweging te nemen, hun voorschriften en instructies aan te passen en hun exploitatiepersoneel daaraan in te lichten.

In november 2021 heeft de Italiaanse veiligheidsinstantie ANSFISA, die onder meer verantwoordelijk is voor het toezicht op de spoorwegen, een snelheidsbeperking gevorderd voor treinen op het Italiaanse spoorwegnet. Meer specifiek ging het om goederenwagons die waren uitgerust met remblokken van het type IB 116*. De reden voor de snelheidsbeperking was een herhaling van incidenten met vaste remmen op deze wagons. In extreme gevallen waren de LL-remblokken in brand gevlogen. Bovendien was het loopvlak van het wiel ernstig vervormd.

Op 30.11.2021 heeft het JNS begonnen met een onderzoek naar de incidenten in het kader van de JNS Urgent Procedure met het onderwerp "Extreme effecten van thermische overbelasting in bijzondere gevallen van goederenvervoer". Uit het onderzoek zijn maatregelen vastgesteld om dergelijke incidenten in de toekomst te voorkomen en zo ook de snelheidsbeperkingen op het Italiaanse spoorwegnet weer overbodig te maken. Het eindverslag, met inbegrip van de goedgekeurde maatregelen, is nu beschikbaar op de website van de ERA onder ERA>Activities>Joint Network Secretariat:

https://www.era.europa.eu/activities/joint-network-secretariat_en

In reactie op deze maatregel heeft de Italiaanse overheid de snelheidsbeperkingen opgeheven.

De voorgestelde maatregelen

De maatregelen zijn hoofdzakelijk gericht tot spoorwegondernemingen en ECM's. Hieronder volgt een overzicht van de  3 maatregelen ter beheersing van de risico's op korte termijn (Short-term risk control measures):

1. Maatregelen ter voorkoming van vaste remmen:

  • Algemeen gebruik van overbelasting-/assimilatiefunctie conform de beschrijving in UIC 541-03, 2e editie augustus 2015, clausules 2.1.12 en 2.1.13 of EN 14198 Appendix E aan de grens;
  •  Rolproef (start-up volgens 2.1.2/2.1.3. Part 2) voor goederentreinen;
  • Start-up test uitvoeren na noodremming;
  • Correct gebruik van de overbelastings-/assimilatiefunctie in overeenstemming met de beschrijving in UIC 541-03 2e uitgave augustus 2015, punten 2.1.12 en 2.1.13 of EN 14198, Appendix E;
  • Gebruik van het automatische tractie- en remsysteem (bv. AFB) na het bereiken van de normale treinsnelheid om feedback van te krijgen over het gedrag van de trein.

2. Detectie van een vaste rem:

  • Gebruik van de warmwieldetectiesystemen met passende alarmniveaus (warm en heet) om warmgelopen wielen of vaste remmen te kunnen detecteren;
  • Gebruik van het detectiesysteem voor warmgelopen aspotten, bij alarm tevens controle van het wiel;
  • Waarschuwing aan de treinbestuurder in geval van vastgelopen remmen of vlammende remblokken;
  • Detectie van de gevolgen van vastzittende remmen door indicatoren op de remblokken

3. Controle van de wielen op buitengewone slijtage / vervorming van het loopvlak