Verhalen

"Ik besloot hem geen boete maar nog een kans te geven"

Het is een donkere winteravond. Inspecteur Henk Maasland ziet vanaf het schip waarop hij staat een binnenvaartschip richting de kade varen. "Hij meerde af", vertelt Henk. "ik zag op mijn laptop dat het vaartuig al drie jaar niet was gecontroleerd, het werd tijd voor een inspectie."

©Inspectie Leefomgeving en Transport

Niet veel later loopt Henk over de plakkerige vloer van een machinekamer. "Door lekkage ligt er olie op de grond. Hier hebben mensen overheen gelopen, waardoor de olie zich over een groot deel van de vloer heeft verspreid. Ook ligt er rommel zoals oude oliefilters en accu’s. Een aantal van deze accu’s liggen ondersteboven. Ze lekken accuzuur. De machinekamer moet een veilige werkplek zijn, dat is hier niet het geval.

Het was mij bij binnenkomst gelijk duidelijk dat deze schipper zijn zaakjes niet goed op orde had", vertelt Henk. Voor zijn tijd bij de inspectie werkte Henk enkele jaren bij de politie Rotterdam-zuid. Hij heeft daar een sterke antenne ontwikkeld voor situaties waar iets aan de hand is. "Als ik ergens binnenstap zie ik het meestal meteen. Vaak zie je dan ook kleine signalen als een iets te overvolle asbak of een stapeltje ongeopende post."

Henk knoopt een praatje aan met de schipper en vraagt om het vaartijdenboek. Een flinke zoektocht door de schipper volgt. "Dit document ligt normaal gesproken binnen handbereik. Het is een verplicht document waarin onder andere vaar- en rusttijden worden bijgehouden", zegt Henk. "De schipper vertrouwt me toe dat hij zowel privé als zakelijk veel pech heeft gehad. Daarmee omgaan is lastig voor hem. Het heeft zelfs zoveel impact dat hij veel niet meer kan overzien."
 

Beeld: ©Inspectie Leefomgeving en Transport / Inspectie Leefomgeving en Transport

Overtredingen

"Het gebrek aan overzicht zie ik terug in de vele overtredingen op het schip. Als ik alle grote en kleine overtredingen bij elkaar optel, kan ik de schipper een flinke boete geven. Het gaat hem dan zeker rond de 8000 euro kosten. De vraag is wat je dan doet als handhaver. Ga je heel strikt alle punten vastleggen in een boeterapport? Is dat dé manier om ons doel, het veiligheidsniveau verhogen, te bereiken?

Ik besloot dat ik de schipper het voornemen tot het opleggen van een Last Onder Dwangsom (LOD) gaf. Dit is een mooi middel waarmee je iemand de ruimte geeft om binnen een bepaalde termijn zijn fouten te herstellen. Lukt dat binnen die periode niet? Dan moet iemand alsnog nog een boete betalen. In dit geval kreeg de schipper drie weken de tijd."

Opgeruimd

Na deze drie weken keert Henk terug. Hij is blij verrast wanneer hij de schipper weer bij zijn schip ontmoet. "Hij had keihard gewerkt om zijn schip op orde te krijgen", vertelt Henk. Zijn vrouw en kind hadden hem geholpen met opruimen en schoonmaken", vertelt Henk. Het schip is opgeruimd en de schipper heeft zijn zaken weer op orde. "Hij vertelt dat hij door die LOD een duwtje had gekregen om zijn zaakjes weer op te pakken."

Met een tevreden gevoel stapt Henk niet veel later van het schip op de kade. "Het is mooi om te zien dat de schipper weer gemotiveerd is. Het gaat mij erom dat we het doel achter de wet bereiken. Natuurlijk doe je niets fout als je alles heel zwart-wit behandelt en voor elke overtreding een boeterapport maakt. Toch is dat niet de manier waarop ik wil handhaven. Ik wil handhaven naar de geest van de wet.

Als inspecteur moet je wel alert blijven op degenen die bewust de wet overtreden. Die moet je wel heel zwart-wit aanpakken. Het verschil daartussen moet je als inspecteur kunnen maken."