Weblog

Cruiseschip checken tijdens de bouw

“In het voorjaar doopte koningin Máxima in Rotterdam een groot cruiseschip. Een feestelijk en historisch moment waar veel werk aan voorafging, ook van de ILT. Dit nieuwste en grootste schip (296 meter lang) van een Nederlandse rederij is na de bouw in Italië onder Nederlandse vlag gebracht. Het ontwerp en de bouw van dit soort schepen worden gecontroleerd door wereldwijd opererende klassenbureaus. Als een schip onder Nederlandse vlag vaart, dan controleert de ILT of het klassenbureau zijn werk goed doet.

Cruise

Reality check

Daarom bezochten wij op een belangrijk moment in de bouwperiode de werf van Fincantieri in Civitavecchia, bij de oplevering door de werf aan de reder. Tijdens dit bezoek – een zogenoemde reality check – vragen we het overzicht van afgewerkte en openstaande punten op. Dit overzicht moet klip en klaar zijn. Het klassenbureau tekent ervoor en geeft daarmee aan dat alles in orde is behalve de openstaande punten. Vervolgens controleren we of het klassenbureau zijn werk goed heeft gedaan. Dat is een paar dagen intensief controleren en inspecteren. Voor de werf en het klassenbureau is het een spannende laatste stap vanaf de bestelling van het schip bijna vier jaar eerder.

2.650 passagiers

Een zusterschip wordt direct gebouwd onder Nederlandse vlag. Mooi dat er na lange tijd weer een groot passagiersschip onder Nederlandse vlag wordt gebouwd. En voor ons inspecteurs is het handig dat we dit type schip en de werf al kennen. We gaan niet voor elk nieuw schip naar de werf, maar een schip voor 2.650 passagiers en ruim 1.000 bemanningsleden laten we niet lopen.”

Hoort bij