1. Home
  2.   Actueel
  3. Scania en ILT werken samen bij aanpak tachograaf-fraude

Scania en ILT werken samen bij aanpak tachograaf-fraude

Nieuwsbericht | 24-04-2017

Vrachtwagenproducent Scania en de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) slaan de handen ineen bij de aanpak van fraude met de tachograaf in vrachtwagens. Scania veroordeelt elke vorm van manipulatie van zijn trucks en werkt nauw samen met ILT om de fraude op te sporen.

De samenwerking ontstond toen de ILT in februari twaalf trucks uit Letland controleerde. Daarbij werden afwijkingen vastgesteld in de tachograaf. Het ging om nieuwe afwijkingen die nog niet eerder waren geconstateerd in Europa. De trucks werden voor onderzoek overgebracht naar de werkplaats van Scania Amsterdam.

Scania Zweden gaf de opdracht om alle aanpassing van de fabriekssoftware te onderzoeken en de trucks niet de werkplaats te laten verlaten voordat ze in originele staat waren teruggebracht. De monteurs van Scania Amsterdam ontdekten dat er in verschillende trucks een extra regelunit was ingebouwd, waarmee de chauffeur kan aangeven dat hij rust houdt terwijl hij doorrijdt. Ook was er een chip vervangen door en aangepaste chip die er identiek uitzag.

Service manager Jeffrey Jacobsen van Scania Amsterdam: ‘De manipulatie was zeer goed doordacht en door professionals uitgevoerd. Het was zo slim gedaan, dat het vrijwel niet te constateren was door een inspecteur of een bedrijf dat tachografen kalibreert.’ Scania heeft de ILT uiteengezet hoe deze truc werkt en hoe die is op te sporen. Alle Scania werkplaatsen hebben instructies gekregen om trucks bij onderhoudswerk hierop te controleren.

ILT-inspecteur Bert van Voorthuizen: ‘Dankzij de samenwerking met Scania beschikken we over meer specifieke kennis. In combinatie met onze nieuwe apparatuur kunnen we bijvoorbeeld het elektrisch systeem van een vrachtwagen zelf doormeten. Zo zijn we manipulatie snel op het spoor. We stellen dit nu vrijwel dagelijks vast bij trucks die we inspecteren.’

Tachografen leveren een belangrijke bijdrage aan de verkeersveiligheid. Een tachograaf registreert rij- en rusttijden. Malafide vervoersbedrijven manipuleren de tachografen in hun wagens, zodat hun chauffeurs langer kunnen doorrijden. Vermoeide chauffeursvormen een gevaar op de weg, voor zichzelf en voor andere weggebruikers.