Flinke toename in aantal overlastincidenten in vliegtuigen

De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) maakt zich zorgen over de toegenomen meldingen over zich misdragende passagiers, die een mogelijk risico kunnen meebrengen voor de vliegveiligheid. Inspecteur-generaal Jan van den Bos van de ILT vraagt alle betrokken partijen alert te blijven en waar mogelijk meer preventieve maatregelen te nemen om hinderlijk gedrag van passagiers te voorkomen. Uit analyse van recente meldingen blijkt dat er steeds meer incidenten zijn als gevolg van overlast door passagiers sinds het vliegverkeer weer is opgestart. Er is daarbij een duidelijke samenhang te zien tussen de coronamaatregelen aan boord en de toename van misdragingen door passagiers.

Binnenkant passagiersvliegtuig

Interactief dashboard

Sinds afgelopen maand publiceert het Analysebureau Luchtvaartvoorvallen (ABL) van de ILT een online interactief dashboard waarin meldingen van luchtvaartvoorvallen worden gepresenteerd. De gegevens in dit dashboard worden regelmatig geactualiseerd. Uit de laatste update van het dashboard blijkt een sterke stijging van het aantal overlastincidenten sinds het vliegverkeer weer op gang is gekomen. Naar schatting gaat 60% van de meldingen over passagiers die zich niet of onvoldoende houden aan de coronamaatregelen, zoals onder meer de plicht tot het dragen van een mondkapje. De ILT roept alle betrokken partijen op om alert te blijven en waar mogelijk meer preventieve maatregelen te nemen om ordeverstorend gedrag van passagiers te voorkomen. Overlast door passagiers brengt een risico voor de vliegveiligheid met zich mee, omdat cabinepersoneel daardoor ernstig kan worden gehinderd bij het uitvoeren van de gebruikelijke taken.

Vroegtijdig trends signaleren

De ILT heeft geen directe verantwoordelijkheid bij de aanpak van overlast door passagiers. Die rol ligt primair bij de luchtvaartmaatschappijen en de Koninklijke Marechaussee. Luchthavens kunnen hierbij ook een preventieve rol vervullen voor wat betreft het tijdig herkennen van potentiƫle ordeverstorende passagiers op de luchthaven. Wel ziet de ILT toe op luchtvaartmaatschappijen en de manier waarop deze het cabinepersoneel trainen en opleiden in de omgang met onveilige situaties aan boord en de omgang met reizigers die zich misdragen. Het ABL heeft met zijn analyses van voorvalmeldingen tot doel om vroegtijdig trends te signaleren. Bevindingen worden gedeeld met de luchtvaartsector zodat deze eventueel maatregelen kan nemen om de vliegveiligheid te verbeteren.

Meldingen over ordeverstorende passagiers januari 2017 - juli 2020

Meldingen over ordeverstorende passagiers januari 2017 - juli 2020
Jaar en maandMeldingen in relatie tot COVID-19Zwaardere voorvallenAnders
jan-1704643
feb-1702827
mrt-1704439
apr-1703138
mei-1703839
jun-1703732
jul-1702928
aug-1705141
sep-1704335
okt-1704332
nov-1704834
dec-1703427
jan-1806224
feb-1802828
mrt-1805130
apr-1803621
mei-1805138
jun-1805237
jul-1805333
aug-1807132
sep-1805818
okt-1805527
nov-1806036
dec-1805539
jan-1907447
feb-1905840
mrt-1907544
apr-1904438
mei-1906963
jun-1906542
jul-1902740
aug-1904439
sep-1903941
okt-1905930
nov-1903920
dec-1903524
jan-2004238
feb-2003633
mrt-2013411
apr-20211
mei-20371
jun-201963
jul-20582115
Brontabel als csv (761 bytes)