ILT positief over uitvoeren OvV-aanbevelingen spoorongevallen, verdiepingsslag noodzakelijk

De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) is positief over de uitvoering van de aanbevelingen van de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OvV) door de partijen die betrokken waren bij twee ernstige ongevallen op het spoor. Zij dienen echter wel een verdiepingsslag te maken en diverse maatregelen verder uit te werken. Dat staat in het vandaag gepubliceerde onderzoeksrapport van de ILT over de monitoring van de OvV-aanbevelingen. De komende periode houdt de inspectie de voortgang in de gaten.  

Het gaat om een kop-staartbotsing van een goederentrein met gevaarlijke stoffen door een reizigerstrein bij Tilburg (2015) en een aanrijding van een hoogwerker op een overweg bij Dalfsen (2016).

Tilburg
Bij de botsing in Tilburg in 2015 rijdt een reizigerstrein van NS Reizigers achterop een stilstaande goederentrein van DB Cargo. Door de botsing ontstaat lekkage aan de achterste wagen van de goederentrein die gevuld is met gevaarlijke stoffen. Acht personen raken gewond.

De aanbevelingen van de OvV na onderzoek van het ongeluk variëren van het veiliger vervoeren van gevaarlijke stoffen via aparte sporen, het vergroten van de botscompabiliteit tot het voorkomen van lastminute wijzigingen bij speciaal vervoer.

De ILT concludeert dat een aantal van deze aanbevelingen nog omgezet moeten worden in concrete maatregelen; daar houdt de inspectie toezicht op. Het gaat hierbij om een gecoördineerde inzet van vervoerders en expediteurs voor een veilig vervoer van gevaarlijke stoffen op het spoor.

Dalfsen
In Dalfsen in 2016 rijdt een reizigerstrein op een overweg een hoogwerker aan. De trein ontspoort en komt op zijn kant tot stilstand. De machinist van de trein overlijdt ter plaatse en zes reizigers raken gewond.

De ILT zegt in haar rapport dat de aanbevelingen van de Onderzoeksraad zijn opgepakt, maar onvoldoende uitgewerkt. Zoals het informeren van medewerkers die met zware en langzame voertuigen zelfstandig het spoor moeten oversteken, zodat zij weten wat de regels en risico’s zijn. Maar ook over de manier waarop weggebruikers alarm kunnen slaan en machinisten gewaarschuwd worden als het spoor is geblokkeerd. ProRail moet hierin beter samenwerken met lokale overheden om de risico’s op overwegen te beperken.

Rol ILT
De inspectie heeft een wettelijke taak bij het monitoren van de aanbevelingen van de OvV sinds december 2015. De rapportage gaat alleen over het monitoren van de aanbevelingen aan niet-bestuursorganen.

Algemene inspectiefoto